Behörigheter

Behörighetsprocessen

Behörighetsprocessen för att få behörighet till SUS för anställda i kommun, landsting/region eller samordningsförbund innehåller fyra steg:  

1. Överenskommelse
En myndighet (part) som önskar få behörighet som beställare för sina anställda i SUS ska fylla i en överenskommelse om uppföljningssystemet SUS.
 
Överenskommelsen ska undertecknas av firmatecknare och gäller tills vidare.
I överenskommelsen framgår de båda parternas ansvar gentemot varandra.
Part ska skicka in två underskrivna exemplar av överenskommelsen till adress: 

Försäkringskassan
SUS
Utvecklingsstyrning
103 51 Stockholm

Här kan du se om det redan finns en överensekommelse:

Organisationer med gällande överenskommelse 

2. Anmäla behöriga beställare
Myndigheten ska uppge vem/vilka som ska vara beställare av SUS-behörigheter för anställda hos part.
Varje organisation ansvarar själva för den interna processen för beslut om behörighetstilldelningen till SUS.
Fyll i blankett 9463 Anmälan behöriga beställare i SUS och skicka till:  

Försäkringskassan
SUS
Utvecklingsstyrning
103 51 Stockholm

Försäkringskassans Behörighetsadministration lägger upp beställarna i behörighetssystemet
och då skickas en bekräftelse till beställaren att det är gjort.
Därefter kan beställaren beställa behörigheter till anställda i organisationen.
Behörighet som beställare gäller i som längst 2 år, därefter får en ny 9463 Anmälan behöriga beställare i SUS skickas in. 

Överenskommelse samt blankett 9463 kan med fördel skickas in samtidigt till Försäkringskassan. 

3. Användare i SUS 
Utsedd beställare beställer behörigheter för medarbetare inom sin organisation på blankett 9445 Beställning för användare i SUS. Blanketten skickas till Försäkringskassans Behörighetsadministration på adress:

Försäkringskassan 
Verksamhetsstöd 
Box 43 
933 21 Arvidsjaur

Försäkringskassans Behörighetsadministration registrerar medarbetaren som SUSanvändare och det skickas en bekräftelse till medarbetaren att hen har fått SUSbehörighet. Medarbetaren hos part (SUS-användaren) kan nu logga in i SUS.

Om en medarbetare inte längre behöver tillgång till SUS ska beställaren beställa borttag av behörigheten.
Det görs också på blankett 9445. Medarbetaren ska då också tas bort ur SUS.

4. Koppla användare till förbund och insats
För att kunna registrera uppgifter i SUS behöver användaren blir kopplad till samordningsförbundet samt till den insats hen ska arbeta i. 
Samverkansadministratören kopplar andra samverkansadministratörer samt insatsansvariga till samordningsförbund.
Insatsansvarig kopplar deltagaransvarig till insats.

Här hittar du information om hur du kopplar samverkansadministratör och insatsansvarig.

Koppla samverkansadministratör/insatsansvarig

Här hittar du information om hur du kopplar deltagaransvarig.

Koppla deltagaransvarig

Här hittar du alla blanketter du behöver

1. Teckna överenskommelse

Överenskommelse

Bilaga 1 Beskrivning av uppföljningssystemet SUS

Bilaga 2 Beskrivning av behörighetsprocessen i SUS

2. Anmäla behöriga beställare

 9463

3. Beställa behörighet till användare 

 9445

Beställa behörigheter till SUS - för anställda i kommun, landsting och samordningsförbund. Andra rutiner gäller för dig som är anställd på Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Information om detta finns på susam.se.


Senast uppdaterad: 2018-10-19 11:11